העתיד מחכה לתלמידי ישראל במקצועות המדע וההנדסה
ענף ההיי-טק המקומי נחשב מזה שנים רבות לגאווה הלאומית של כולנו, וזאת הודות לפיתוחים טכנולוגיים מרחיקי לכת אשר תוכננו, פותחו ובחלקן אף יוצרו במדינתנו הקטנה אך מלאת היוזמה וההשראה. מצד שני, תעשיית ההיי-טק המקומית סובל ממחסור הולך וגדל של במדענים ומהנדסים המהווים את "עמוד השדרה" של תעשיית הטכנולוגיה החכמה והמתקדמת.
על מנת לשמר את מעמדה של ישראל ברחבי העולם כמעצמת הייטק ומדינת סטארט-אפ מובילה, אנו חייבים להכשיר את דור המחר של המהנדסים והמדענים עוד היום, ולצורך כך, קיימת חשיבות עליונה בהגברת כישורי הלימוד והמוטיבציה בקרב תלמידי בתי הספר היסודי והתיכונים בכל הנוגע למקצועות המדע, ההנדסה והמתמטיקה.
במהלך העשורים האחרונים, חלה ירידה מתמדת במספר תלמידי התיכון הניגשים לבגרות מלאה (5 יחידות) במקצועות המתמטיקה והמדעיים, כאשר הנתונים המתפרסמים מעת לעת על ידי משרד החינוך מעידים על ירידה של למעלה מ-30% במהלך העשור האחרון. במידה ומגמת ה-"נטישה" של תלמידי התיכון את מקצועות המדעים והמתמטיקה תימשך, מדינת ישראל עלולה לסבול לאבד את מעמדה כמעצמת טכנולוגיה בינלאומית.
כיצד נוכל לעצור את הנסיגה ולהוביל את תלמידי ישראל לצמיחה טכנולוגית גם בעתיד?
על מנת לשנות את המגמה לפיה תלמידי ישראל "נוטשים" את מקצועות המדע, ההנדסה והמתמטיקה, כל אחד ואחת מאיתנו (מורים, אנשי חינוך והוראה, הורים ומדריכי נוער), מחויב לעשות הכול על מנת להשיב לתלמידי ישראל את הסקרנות הנלווית לעולם המדע והמחקר, וכל זאת במסגרת נטילת אחריות אישית בכל הנוגע להישגי התלמידים במדינת ישראל.
השינוי התפיסתי בקרב התלמידים חייב להיות מיושם כבר בשלבים המקדימים של מסגרות החינוך בישראל, ולצד שיעורים לקריאה וכתיבה עוד בכיתה א', יש לשלב במערכת השעות גם שיעורים במדעים בהתאם ליכולות התפיסתיות של ילדים בגיל זה. חשיפת התלמידים לתחומי המדע, המחקר והטכנולוגיה כבר בגיל צעיר, תפתח בקרב רבים מהם סקרנות טבעית הולכת וגוברת לתחומים אלו, ולאורך שנות הלימוד, יותר ויותר תלמידים יביעו רצון ועניין להצטיין בתחומי לימוד עתירי ידע טכנולוגי.
במקביל, יש לקחת בחשבון שאי הצלחה מצד תלמידי ישראל במקצועות המדעיים בגיל צעיר, איננה מסמנת בהכרח על חוסר הצלחה עתידי. כיום, חלק גדול מבוגרי התיכונים בישראל, מקפידים להשלים את יחידות הלימוד החסרות להם במקצועות כגון: מתמטיקה, הנדסה ומדעים, והם עושים זאת מרצונם החופשי לאחר סיום תקופת השירות הצבאי או במהלכה. ההבנה הרווחת בקרב כל הדור הצעיר במדינת ישראל, כי מקצועות הטכנולוגיה הן העתיד התעסוקתי של כולנו, מובילה לכך שיותר ויותר צעירים לאחר השירות הצבאי עושים הכול על מנת להצטרף לפקולטות המדעים המדויקים באוניברסיטאות והמכללות השונות הפועלות ברחבי המדינה.
לסיכום, הירידה המתמדת במספר בוגרי התיכון ברמת 5 יחידות לימוד במקצועות המדעים והמתמטיקה, היא בהחלט תופעה המחייבת את אנשי החינוך וההוראה שבאיתנו, וגם את ההורים שבנינו, לחזור אחורה בזמן, ולבחון מתי התלמידים איבדו עניין או רצון להצטיין במקצועות אלו. כמו כן, יש לנקוט בגישות לימוד חדשות שיקרבו יותר ויותר תלמידים (כבר בתחילת דרכם הלימודית בבית הספר) למקצועות אלו. גישות אלו חייבות להיות מבוססות על הצגת הקשר בין התפתחות הטכנולוגיה לבין לימודי החשבון (בשלבים הראשונים) ולימודי המתמטיקה והמדעים בשלבים מתקדמים יותר לאורך 12 שנות הלימוד.
נטילת אחריות אישית מצד כל אחד ואחת מאיתנו, והגברת הסקרנות בקרב ילדינו ותלמידינו בנוגע למקצועות המדעים, תבטיח את המשך היותה של מדינת ישראל כמעצמת טכנולוגיה הממשיכה לפתח מוצרים, שירותים ורעיונות פורצי דרך גם בעתיד, הרי בסופו של דבר כולנו מחויבים להצדיק את המשפט: "הראש היהודי ממציא פטנטים"