התקשרו להתייעץ
077-40-41-51-0

הסכם הורות משותפת

ההתפתחויות החברתיות בשנים האחרונות הביאו לתפיסה ליברלית יותר בכל הקשור לתחום הפרט. אחד השינויים המשמעותיים שחלו בעקבות כך הוא השינוי במנה המשפחה הנורמטיבית והמקובלת בחברה.


עד לפני כעשור, המבנה המשפחתי המסורתי שמורכב מאם, אב וילדים היה המבנה היחיד המקובל בחברה.


היום המצב השתנה לטובה וניתן לראות צורות שונות של משפחות שהחברה מתייחסת אליהן בצורה מקבלת ומכילה.כמובן שלא מדובר עדיין בשוויון מלא והדרך להכרה חברתית וחוקתית מלאה עוד ארוכה, אך משפחות חדשות יכולות לחיות היום בחברה המערבית מבלי הפרעות מהסביבה.


משפחות חד מיניות, משפחות חד הוריות וגם משפחות שנותרו באמצעות הורות משותפת הן כבר לא מראה נדיר במחוזותינו.


הורות משותפת היא תוצאה של שני אנשים שאינם מנהלים מערכית יחסים זוגית שהחליטו להביא יחדיו ילד לעולם. צורת הורות זו מתאימה לאנשים מסוגים שונים- רווקים ורווקות שלא מצאו זוגיות, חברי הקהילה ההומו-לסבית ועוד. ההחלטה להביא ילד לעולם מחוץ למסגרת זוגית אינה פשוטה ודורשת הערכות מורכבת מראש. הדבר החשוב ביותר כאשר מחליטים על הורות משותפת הוא לדאוג לערוך הסכם משפטי שמעגן בתוכו את ההסכמות של שני הצדדים בנוגע לתהליך ויהיה מחייב עבור שניהם.


דגשים לעריכת הסכם הורות משותפת


כאשר עורכים הסכם הורות משותפת חשוב לכלול בו התייחסות לגבי כמה פרמטרים מרכזיים שחשובים לכל תהליך כזה. כמובן שכל זוג הורים יכול וצריך לכלול בהסכם את כל מה שחשוב לו, אך יש כמה דגשים מרכזיים שחייבים להיות מעוגנים בהסכם כזה-


* הסכמה בנושא הסדרי ראיה- חשוב כי שני ההורים יגיעו להסכמה לגבי אופי ותדירות המפגשים של הילד עם האב. ילד שנולד לאם שאינה נשואה משויך אליה אוטומטית על ידי החוק ויש להסדיר בצורה ברורה את מעורבותו של האב בחייו בכל התחומים ובייחוד בתחום הסדרי הראיה. נהוג כי ילד עד גיל שנתיים חי רק אצל האם ולאחר מכן החלוקה יכולה להיות שווה או מעורבת בהתאם לרצונם של שני ההורים.


* הסכמה בנושא תשלום מזונות- בדומה להורים גרושים, גם בהורות משותפת יש צורך בהסדרת דמי המזונות שהאב אמור לשלם לאם עבור כלכלת ילדם המשותף. מדובר גם בדמי מזונות קבועים וגם באופן השתתפותו בהוצאות חריגות.


* הסכמה לגבי שם המשפחה של הילד- לפי החוק, הילד מקבל את שם המשפחה של אימו כאשר היא אינה נשואה. השותפים להורות צריכים להסכים ביניהם לגבי שם המשפחה שירצו להעניק לילדם ולהסדיר זאת במשרד הפנים.


כמו כן, חשוב מאוד להסדיר את כל נושא חלוקת האחריות בין ההורים בתחומים שונים שנוגעים לגידול הילד- חינוך, בריאות, חברה ועוד.

מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין לענייני משפחה שמתמחה בתחום וכן להפקיד את הסכם ההורות המשותפת שנחתם בבית משפט לענייני משפחה ולקבל את אישורו על מנת להפוך אותו למסמך מחייב.




כל הזכויות שמורות לאתר ילדים © 2008 - 2019
קישורים | צור קשר | מפת האתר | הוספת תוכן |